Monday, May 25, 2015

ACCOUNT AND EVALUATION OF THE EXPERIENCE/RELATO Y BALANCE DE LA EXPERIENCIA

We Go Shakespeare




"If Chance will have me King, why, 
Chance may crown me, without my stir"





MACBETH



Throughout these last years we have been reading, analysing and working Macbeth in its original version in senior school at IES en Lenguas Vivas ¨Juan Ramón Fernández¨. 

In 2014, due to the celebrations for William Shakespeare's 450th birth anniversary and to participate in the series of events organised by Celebrating Shakespeare at our institution, we thought about carrying out a collaborative experience which involved the four divisions of fifth year in the staging of our own version of the play.
To that end, we elaborated the project which we denominated We Go Shakespeare.
During the first stage, each fifth year read the play in its original version, analysed it and, then, condensed one act of the play. Once this instance was concluded, we compiled and edited the final version which was later staged. Every student participated in this project work in some way, either acting or taking part in the groups in charge of scenery, props, sound, special effects, flyers, posters and invitations. We worked throughout the whole year in order to represent it before the school students, authorities, parents and members of the educational community.
Finally between November and December we presented the play three times.
This experience was both rewarding and invaluable not only for those who carried it out but also for those who could watch it and enjoy it.
Those who took part in the project could approach Shakespeare's text in a significant a memorable way but also enjoy it. Those who acted could not only fully and thoroughly assimilate the text but also impersonate it and appropriate it. Those who were spectators discovered the true sense of a theatrical representation. 
We feel really proud to have been able to carry out such an ambitious collaborative project work in a public school. Having been able to involve both students and teachers in an artistic experience, such as the staging of a play is no small feat, as it is to continue working with Shakespeare's texts in their original versions, something not very common these days.


A lo largo de los últimos años en el IES en Lenguas Vivas «Juan Ramón Fernández» hemos leído  y trabajado Macbeth en versión original en quinto año del Nivel Medio.
En 2014, a propósito de las celebraciones del 450 aniversario del natalicio del dramaturgo inglés William Shakespeare y, para sumarnos a la serie de eventos de Celebrating Shakespeare,pensamos en llevar a cabo una experiencia  colaborativa que involucrara a las cuatro divisiones de quinto  año en la puesta en escena de nuestra propia versión teatral de Macbeth.
Con tal motivo elaboramos el proyecto  y lo denominamos We Go Shakespeare.
En una primera instancia cada quinto año leyó la obra en su versión original, la analizó y, luego, condensó un acto de la obra. Una vez concluida esta etapa, compilamos y editamos la versión final que llevamos a escena .Todos los alumnos participaron del proyecto de alguna manera, ya sea participando del grupo de actuación o de los grupos de escenografía,utilería, sonido, efectos especiales,folletería, posters e invitaciones. Trabajamos durante todo el año para poder representar la obra para los alumnos de la escuela, autoridades, padres y miembros de la comunidad educativa.
Finalmente, entre noviembre y diciembre hicimos tres funciones.
Dicha experiencia fue de un valor inestimable tanto para quienes la realizamos como para quienes tuvieron la oportunidad de verla.
No sólo pudieron, quienes tomaron parte en la obra, aproximarse al texto de Shakespeare de una manera mucho más significativa y memorable sino que también la disfrutaron. Quienes actuaron pudieron comprender el texto cabalmente, apropiárselo y encarnarlo y, quienes fueron observadores descubrieron el verdadero sentido de una representación teatral.
Es realmente un orgullo poder haber llevado a cabo un proyecto colaborativo tan ambicioso en la escuela pública. No es menor haber podido involucrar a alumnos y docentes en una experiencia artística,  como lo es la escenificación de una obra, y, a la vez, continuar trabajando textos de Shakespeare en versión original, algo nada frecuente en los tiempos que corren.



No comments:

Post a Comment